“Corona heeft de cultuurbeleving in onze regio een hele tijd stilgelegd, maar gelukkig ligt die periode achter ons. Intussen hebben de makers niet stilgezeten. Resultaat: vandaag is het aanbod rijker dan ooit. Superdivers en altijd verrassend. Hoog tijd dus dat zo veel mogelijk Vlamingen weer cultuur gaan opsnuiven.”
Geen cultuur zonder publiek
Daarom lanceert de Vlaamse overheid dus een brede campagne om de cultuurbeleving weer helemaal op gang te trekken. Met de slogan “Beleef Weer Meer” wordt iedereen opgeroepen om weer volop samen cultuur te beleven. En die beleving is telkens weer anders: ontroering, extase, verwondering, verbinding, ontlading, … Cultuur maakt heel wat emoties los en die worden in de campagne in beeld gebracht. Minister Jambon: “We willen de volledige cultuursector steunen door mensen zo enthousiast te maken dat ze hun volgende ticket kopen. Want geen cultuur zonder publiek, da’s evident.”
Festivalzomer
In de zomer volgt een tweede campagnegolf, om zo ook de typische Vlaamse festivalperiode te ondersteunen. “We hopen zo een steentje te kunnen bijdragen om deze zomer weer volle weides en pleinen met gelukkige bezoekers, ondernemers en bewoners te zien”, zegt Peter De Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen.
De campagne wordt gefinancierd door de Vlaamse Overheid, maar ook de sector zelf, de zeven grote kunstinstellingen en de VRT dragen bij.