“Gedurende die vele jaren gebeurde er veel: de vogeltjesdans werd gedanst bij de beruchte brug ‘Lange Wapper’, er was een volksraadpleging, vele maatschappelijke debatten over tracés, tunnels of bruggen en vele Vlamingen verenigden zich om van het loutere mobiliteitsproject een groot leefbaarheidsproject te maken”, zegt Zuhal Demir.
Vooral die laatste reden maakt minister Demir tevreden dat ze de omgevingsvergunning vrijdag mocht afleveren. “Want het project dat vandaag vergund wordt, is niet het project waar men 24 jaar geleden aan dacht. Met dank aan burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland, de Vlaamse Regering, de stad Antwerpen en de intendant is de Oosterweelverbinding deel geworden van een grootschalig leefbaarheidproject en dat is een goede zaak. De meningen verschilden. Maar over één ding was eigenlijk iedereen het altijd eens: de bereikbaarheid en de leefbaarheid van Vlaanderen zijn van gigantisch belang voor de welvaart en het welzijn van de Vlamingen.”
Tijdens het openbaar onderzoek werden 39 unieke bezwaarschriften ingediend. Die werden serieus genomen en hebben ook geleid tot bijkomende voorwaarden in de vergunning. Zo moet er maximaal ingezet worden op het laten herinfiltreren en hergebruiken van opgepompt grondwater. Ook de nabijgelegen natte natuurgebieden worden daarbij niet uit het oog verloren.